|
اگر جنب عمداً، تا اذان صبح غسل نکند یا اگر وظیفه او تیمم است عمدا تیمم ننماید، روزهاش باطل است. |
|
اگر کسى در غیر از روزههای ماه رمضان و قضاى آن (از اقسام روزه هاى واجب و
مستحب) عمداً تا اذان صبح غسل نکند و تیمّم هم ننماید، روزه اش صحیح است. |
|
کسى که جنب است و میخواهد روزه واجبى بگیرد که مثل روزهی رمضان وقت آن
معین است، چنانچه عمدا غسل نکند تا وقت تنگ شود، میتواند با تیمم روزه
بگیرد و صحیح است. |
|
اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید، باید
روزه آن روز را قضا نماید و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، باید روزه هر
چند روزى را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید. مثلا اگر نمیداند سه روز
جنب بوده یا چهار روز، باید روزه سه روز را قضا کند. |
|
کسى که در شب ماه رمضان جنب است و میداند که اگر بخوابد تا صبح بیدار
نمیشود، نباید بخوابد و چنانچه بخوابد و تا صبح بیدار نشود روزهاش باطل
است و قضا و کفاره بر او واجب میشود. |
|
هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود، اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد براى غسل بیدار میشود، میتواند بخوابد. |
|
کسى که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد
پیش از اذان صبح بیدار میشود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار
شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزهاش صحیح
است. |
|
کسى که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد
پیش از اذان صبح بیدار میشود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدار شدن
باید غسل کند، در صورتى که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزهاش صحیح
است. |
|
کسى که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد
پیش از اذان صبح بیدار میشود، چنانچه نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند، یا
تردید داشته باشد که غسل کند یا نه، در صورتى که بخوابد و بیدار نشود،
روزهاش باطل است. |
|
اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر
دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود و تصمیم هم داشته باشد که بعد
از بیدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود باید
روزهی آن روز را قضا کند و همچنین است اگر از خواب دوم بیدار شود و براى
مرتبه سوم بخوابد، کفاره بر او واجب نمیشود. |
|
خوابى را که در آن محتلم شده نباید خواب اول حساب کرد، بلکه اگراز آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد، خواب اول حساب میشود. |
|
اگر روزهدار در روز محتلم شود، واجب نیست فورا غسل کند. |
|
هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگرچه بداند پیش از اذان محتلم شده، روزه او صحیح است. |
|
کسى که میخواهد قضاى روزه رمضان را بگیرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روى عمد نباشد، روزه او باطل است. |
|
کسى که مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگیرد اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و
ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است، چنانچه وقت قضاى روزه
تنگ است ـ مثلا پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده
است ـ باید بنا بر احتیاط واجب، هم آن روز را روزه بگیرد و هم بعد از
رمضان آن را قضا کند و اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، باید روز دیگر روزه
بگیرد و روزه آن روز صحیح نیست. |
|
اگر در روزه واجبى غیر روزه رمضان و قضاى آن، تا اذان صبح جنب بماند، روزهاش صحیح است، چه وقت آن معین باشد و چه نباشد. |
|
اگر زن پیش از اذان صبح از حیض پاک شود و عمدا غسل نکند یا اگر وظیفه او تیمم است تیمم نکند، روزه اش باطل است. |
|
اگر زن پیش از اذان صبح از حیض پاک شود و براى غسل وقت نداشته باشد، چنانچه
بخواهد روزه ماه رمضان یا قضاى آن را بگیرد، باید تیمم نماید و روزهاش
صحیح است، و اگر بخواهد روزه مستحب یا روزه واجب مثل روزه کفاره و روزه
نذرى بگیرد، اگرچه بدون تیمم هم روزهاش صحیح است، ولى احتیاط مستحب آن است
که تیمم کند. |
|
اگر زن نزدیک اذان صبح از حیض پاک شود و براى هیچ کدام از غسل و تیمم وقت
نداشته باشد، یا بعد از اذان بفهمد که پیش از اذان پاک شده، روزه او صحیح
است. |
|
اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض پاک شود یا در بین روز خون حیض ببیند، اگر چه نزدیک مغرب باشد، روزه او باطل است. |
|
اگر زن غسل حیض را فراموش کند و بعد از یک روز یا چند روز یادش بیاید، روزههایى که گرفته صحیح است. |
|
اگر زن پیش از اذان صبح در ماه رمضان از حیض پاک شود ودر غسل کردن کوتاهى
کند و تا اذان غسل نکند و در تنگى وقت تیمم هم نکند، روزهاش باطل است. ولى
چنانچه کوتاهى نکند، مثلا منتظر باشد که حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه
بخوابد و تا اذان غسل نکند، در صورتى که تیمم کند روزه او صحیح است. |
|
اگر زنى که در حال استحاضه است، غسلهاى خود را به تفصیلى که در احکام استحاضه گفته شده به جا آورد، روزه او صحیح است. |
|
کسى که مس میت کرده، یعنى جایى از بدن خود را به بدن میت رسانده میتواند
بدون غسل مس میت روزه بگیرد و اگر در حال روزه هم میت را مس نماید، روزه او
باطل نمیشود. |